Een focusgroep als marktonderzoek

Marktonderzoek is cruciaal! Zomaar iets lanceren zonder te weten of je klanten er nood aan heeft is eigenlijk verloren moeite. Voor het eerste ging ik experimenteren met een focusgroep in plaats van de klassiekere enquêtes en interviews.

In dit artikel

In dit artikel

ConfettiClub is loading…

Vanaf 17 juni start de ConfettiClub, dé accountability community voor ondernemers: waar je niet alleen geniet van de sterkte van de groep, maar ook van de persoonlijke aanpak van 1-op-1 begeleiding.

Huh? Ga je dan geen 1-op-1 meer doen? 
Jawel, maar ook daar komen er een aantal veranderingen.
Ik vertel er in de volgende mails alles over.

Ik wil je eerst even meenemen in het proces van de ConfettiClub. Het zal al langer te broeden: ik hou namelijk van groepen en de meerwaarde die je als groep, community kan creëren voor elkaar. 
Iets in de zin van 1 + 1 = 3.

De meerwaarde van marktonderzoek 

Niet de zoveelste vragenlijst

Maar om niet meer in dezelfde val te trappen en onmiddellijk iets te lanceren zonder al te veel na te denken, Been there, done that!, ben ik eerst in het marktonderzoek gedoken.
Niet de zoveelste vragenlijst, maar een online focusgroep waar we samen door een aantal vragen gingen: vragen waar ik op zoek ging naar het probleem, de mogelijke oplossing en hoe die oplossing dan concreet moest vorm krijgen in een aanbod.

En eerlijk, dit was het leukste marktonderzoek die ik al heb gedaan.

Mentimeter als tool

 

Ik heb hiervoor “mentimeter” gebruikt waardoor er geen chaos was in de chat, maar antwoorden werden gecentraliseerd. Tussendoor konden de deelnemers extra uitleg geven. Superinteressant.
En vooral… gratis: oké als je dit met een grote massa wil doen en volledig on brand dat moet je upgraden.
Maar voor dit concept was het P E R F E C T. 
Hoor je dat ik écht enthousiast ben! 

Ik stelde bijvoorbeeld volgende vragen:

  • Wat is accountability voor jou? 
  • Wat is jouw grootste frustratie/zorg op dit moment?
  • Wat heb je al geprobeerd om dit aan te pakken?
  • Als je het huidige aanbod bekijkt, wat frustreert je dan?
  • Wat is het “ene ding” die volgens jou ontbreekt?
  • Hoe voel je je daarbij?
Ik liet de deelnemers ook nadenken hoe een community, een membership er mag uitzien. Wat zeker niet mag ontbreken en hoeveel tijd en geld ze daaraan willen besteden. 

De Resultaten

Nu wat waren de voornaamste resultaten?
Er heerst 
chaos in de zin van “veel willen, maar niet weten wat eerst” en “alles lijkt prioriteit”. Er is een gemis aan duidelijkheid op verschillende thema’s: groei, zichtbaarheid, aanbod,… 
Als er wordt gezocht naar oplossingen dan is er vraag naar een persoonlijk, praktische aanpak om aan de slag te gaan met belemmerende overtuigingen, om te brainstormen, om begeleiding te krijgen in de volgende stappen naar groei. En het moet vooral oprecht zijn. 
Er is heel duidelijk geen nood meer aan de zoveelste online cursus, waar je eigenlijk je plan moet trekken. Er is wel nood aan check-in’s, samenwerken, Q&A’s, expertsessies met begeleiding om het dan toe te passen… om dit aan te pakken?

De volgende stap

De resultaten zijn een perfecte basis om van start te gaan en je aanbod verder te creëren.
In een volgende fase ga ik even bij de concurrentie piepen.
 

Deel dit bericht:

Meer van dit

Ik wil een baas!

Deze week was de finale van mijn marktonderzoek. Uiteindelijk zag ik zo’n 17 startende onderneemsters die zo eerlijk waren hun

Lees verder

Hoe het allemaal begon

Van verantwoordelijke op speelpleinen, naar dienstencentra om via de kinderopvang naar de politiek te gaan en vandaag te eindigen in een vrouwenverenging: 15 jaar jobhoppen.

Lees verder

Wie zit er bij jou aan het stuur?

Je “drivers”, je drijfveren zijn een bepaalde gedraging waar we als persoon, dus zeker ook in ons ondernemerschap, makkelijk in vervallen. Zeker als er een bepaalde spanning of stress aanwezig is.

Lees verder
Let’s get social

© Copyright 2021 Confetticoach. All Rights Reserved.

Website in progress...

We zijn halverwege het jaar, dus het ideale moment om een aantal zaken op punt te zetten. 
Daarom krijgt de website op dit moment een nieuwe update., waardoor niet alle linken, doorverwijzingen,… op dit moment optimaal werken.

Heb je een concrete vraag? 
Stuur me een mailtje via