Een focusgroep als marktonderzoek
Marktonderzoek is cruciaal! Zomaar iets lanceren zonder te weten of je klanten er nood aan heeft is eigenlijk verloren moeite. Voor het eerste ging ik experimenteren met een focusgroep in plaats van de klassiekere enquêtes en interviews.
Ik wil een baas!
Deze week was de finale van mijn marktonderzoek. Uiteindelijk zag ik zo’n 17 startende onderneemsters die zo eerlijk waren hun verhaal met mij te delen. Ik weet dat ze ook deze nieuwsbrief lezen, dus bij deze nog eens dank je wel. Ja, jullie hebben mij echt geholpen. Het principe was simpel:
Hoe het allemaal begon
Van verantwoordelijke op speelpleinen, naar dienstencentra om via de kinderopvang naar de politiek te gaan en vandaag te eindigen in een vrouwenverenging: 15 jaar jobhoppen.
Wie zit er bij jou aan het stuur?
Je “drivers”, je drijfveren zijn een bepaalde gedraging waar we als persoon, dus zeker ook in ons ondernemerschap, makkelijk in vervallen. Zeker als er een bepaalde spanning of stress aanwezig is.
Het kan niet altijd sportpaleis zijn
Het kan niet altijd sportpaleis zijn… of toch! “Het kan niet altijd sportpaleis zijn”, dat kreeg ik deze week te horen van een dichte vriend. Het was zijn reactie nadat ik hem vertelde dat een afspraak niet was gelopen hoe ik had gedacht, waar ik tijd en energie had in geïnvesteerd en
Wie krijgt het grootste stukje taart?
Wie krijgt het grootste stukje taart. Als vrouw nemen we verschillende rollen op. We zijn moeder, dochter, zus, vriendin, werknemer, collega,… Elk van die rollen hebben bepaalde kenmerken, wekken bepaalde gevoelens op en hebben ook bepaalde verwachtingen vanuit onze omgeving en cultuur. En elke rol heeft in mindere of meerdere