In dit artikel

In dit artikel

Wat zijn jouw waarden?

De titel klinkt misschien wat zwaarwichtig, maar dat is het zeker niet. Of het is toch zeker niet zo bedoeld.
Een waarde is iets wat je nastreeft, iets waar je in gelooft, iets wat je gedrag gaat bepalen,… 

Persoonlijk zie ik mijn waarden als een soort houvast, als een richtingaanwijzer, als een “non negotiable”,…
Ze bepalen wie ik ben en wie ik wil zijn in alles wat ik doe. Wat niet wil zeggen dat alles altijd happy joy joy is.
Want doordat ik ook zo hard geloof in mijn waarden, vragen ze soms om dingen te doen die ik helemaal niet leuk vind.

Jouw tien om te zien!

Download de waardenlijst hier

Bovenstaande lijst geef je een kort overzicht van mogelijke waarden die voor jou van toepassing kunnen zijn.
Maar wat zijn nu je echte kernwaarden en hoe zijn ze van betekenis in je dagelijks leven?
Doorloop daarvoor even volgende drie stappen:

  1. Doorloop de lijst hier boven en duid er maximum 10 aan.
  2. Schrijf in je eigen woorden op wat deze waarde voor jou betekent.
  3. Geef een voorbeeld van elk van deze waarden van hoe ze tot uiting komen in je leven.
 
Ter illustratie vertel ik je graag wat de waarde “authentiek zijn” voor mij wil zeggen.

Leven naar jouw waarden

Bepaalde waarden hebben is één iets, er naar leven is nog iets anders. 
Neem er een boekje bij of gaan eens nadenken rond deze vragen:

  • Op welke manier komen mijn huidige waarden al aan bod in mijn dagelijkse leven?
  • Op welke manier bepalen mijn waarden mijn keuzes? 
  • Verdring ik bepaalde waarden om anderen te plezieren? Wat levert mij dat op? 
  • Kan ik ergens een kleine stap nemen om meer te leven naar mijn waarden? Wat is die kleine stap?
  • Welke waarden van mij roepen weerstand op bij anderen?
  • Welke waarden van andere roepen weerstand op bij mij?
 

 

Veel succes

Voel je een bepaalde weerstand bij jezelf als je hier gaat over nadenken?
Of kan je niet kiezen?
Heb je nog een waarde die je nu nog niet bezit, maar graag wil ontwikkelen.

Ik hoor het graag. 🙂

Deel dit bericht:

Meer van dit

Een focusgroep als marktonderzoek

Marktonderzoek is cruciaal! Zomaar iets lanceren zonder te weten of je klanten er nood aan heeft is eigenlijk verloren moeite. Voor het eerste ging ik experimenteren met een focusgroep in plaats van de klassiekere enquêtes en interviews.

Lees verder

Ik wil een baas!

Deze week was de finale van mijn marktonderzoek. Uiteindelijk zag ik zo’n 17 startende onderneemsters die zo eerlijk waren hun

Lees verder

Hoe het allemaal begon

Van verantwoordelijke op speelpleinen, naar dienstencentra om via de kinderopvang naar de politiek te gaan en vandaag te eindigen in een vrouwenverenging: 15 jaar jobhoppen.

Lees verder

Wie zit er bij jou aan het stuur?

Je “drivers”, je drijfveren zijn een bepaalde gedraging waar we als persoon, dus zeker ook in ons ondernemerschap, makkelijk in vervallen. Zeker als er een bepaalde spanning of stress aanwezig is.

Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Let’s get social

© Copyright 2021 Confetticoach. All Rights Reserved.

Website in progress...

We zijn halverwege het jaar, dus het ideale moment om een aantal zaken op punt te zetten. 
Daarom krijgt de website op dit moment een nieuwe update., waardoor niet alle linken, doorverwijzingen,… op dit moment optimaal werken.

Heb je een concrete vraag? 
Stuur me een mailtje via